ZELENÝ ANTON
Lokomotiva Zelený Anton řady 486.0 vznikla jako odpověď na potřebu výkonného stroje pro náročné tratě, zejména na Slovensku a v podhorských oblastech, kde bylo nutné zvládnout těžké nákladní vlaky na stoupáních. Stroje byly konstruovány tak, aby zvládaly složitý profil tratí bez pomoci přídavných lokomotiv. Byly nasazovány zejména na tratě v oblasti středního a východního Slovenska (např. trať Margecany – Červená Skala), kde se brzy staly ikonickými. Jejich zelený nátěr, masivní konstrukce a spolehlivost jim vysloužily přezdívku Zelený Anton, která se zachovala dodnes. Po 2. světové válce byly postupně vytlačovány modernějšími lokomotivami, ale v provozu vydržely až do 70. let. Některé byly zachovány jako historické exponáty – nejznámější je lokomotiva 486.007, která je provozuschopná a používá se při nostalgických jízdách na Slovensku. |
Lokomotiva Zelený Anton řady 486.0 vznikla jako odpověď na potřebu výkonného stroje pro náročné tratě, zejména na Slovensku a v podhorských oblastech, kde bylo nutné zvládnout těžké nákladní vlaky na stoupáních. Stroje byly konstruovány tak, aby zvládaly složitý profil tratí bez pomoci přídavných lokomotiv. Byly nasazovány zejména na tratě v oblasti středního a východního Slovenska (např. trať Margecany – Červená Skala), kde se brzy staly ikonickými. Jejich zelený nátěr, masivní konstrukce a spolehlivost jim vysloužily přezdívku Zelený Anton, která se zachovala dodnes. Po 2. světové válce byly postupně vytlačovány modernějšími lokomotivami, ale v provozu vydržely až do 70. let. Některé byly zachovány jako historické exponáty – nejznámější je lokomotiva 486.007, která je provozuschopná a používá se při nostalgických jízdách na Slovensku. |

Vak na záda, neboli gymbak, je lehký a praktický doplněk pro sport, školu i volný čas. Snadno se nosí, rychle se zavírá a vejde se do něj vše potřebné.